Huvudlärare och initiativtagare: Caroline Engvall – om utsatthet online

SAFE SELFIE ACADEMY – THE TEAM

Huvudlärare och initiativtagare: Caroline Engvall – om utsatthet online
Caroline Engvall är journalist, föreläsare och författare som har skrivit flera böcker om barn i svensk sexhandel, bland annat "14 år till salu", "Skamfläck", "Skuggbarn", "Virtuell våldtäkt" och deckarna "Ärren vi bär", "Judasvaggan" och aktuella "Dockleken". Hon driver flera projekt som hjälper barn som utsätts för brott på nätet, bland annat utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Hon är 2018 års Elise Lindqvist-pristagare, Årets modiga Mama, har pratat för riksdag och regering i frågan samt blivit engagerad av Drottning Silvia och prinsessan Sofia att prata om ämnet, både privat och för Childhood Foundation.
Caroline Engvall är Safe selfie academys huvudlärare, med fokus på elevers utsatthet online.

 

Teija Bervokk – bemötande av kompisar i kris
Teija Bervokk är före detta elitidrottare och certifierad Kommunikolog med speciell kunskap kring bemötande i teori och praktik. På Safe selfie academy föreläser Teija på temat ”gränskompetens”, om hur elever kan möta andra elever i utsatthet. Vilka signaler ska jag vara uppmärksam på? Hur kan jag lyssna på min kompis - och hur tar jag vara på det jag får höra?

Intervju med Teija Bervokk:
Varför vill du vara en del av teamet för Safe selfie academy?
– Safe selfie academys intention går hand i hand med mina värderingar att bygga en tryggare tillvaro för ungdomar. Samtidigt är det utvecklande och lärorikt att få arbeta tillsammans med Virena Andersson och Caroline Engvall.
Vad är ditt viktigaste budskap där?
– Bemötande kring att lyssna och stötta samt tips på hur det kan gå till. Hur kan vi finnas som kompisar och hjälpa personen vidare? Som vuxen är det viktigt att vara delaktig i den virtuella världen och lära barnen att vara uppmärksamma på vilka faror det kan finnas i sammanhanget. Jag önskar att alla vuxna, både föräldrar och skolpersonal, ska ta del av Safeselfie-plattformarna för att sprida kunskap om utsatthet på nätet vidare.
Vad skulle du vilja säga till elever som är oroliga för någon kompis de misstänker mår dåligt på något sätt?
– Släpp inte kompisen. Berätta att du är orolig och varför. Lyssna och prata också med en vuxen om din oro - ta hjälp.

 

Virena Andersson – inspiration och rörelse
Virena Andersson är bland annat känd som ”Spider” från tv-programmet Gladiatorerna och har en omväxlande idrottsbakgrund. Hon har spelat fotboll i sexton år och har efter det sysslat med klättring, mountainbike, kitesurf och vågsurf. Virena jobbar också som uppsökande ungdomskonsulent och kommer att dela med sig av hur hon möter unga i sin vardag kring frågor och kommentarer om vad som händer på nätet. Hon kommer att inspirera till rörelse och bus under Safe selfie academy-dagen.






Intervju med Virena Andersson:
Varför vill du vara en del av Safe selfie academy?
- Jag är väldigt stolt över att få vara en av teamet. Eftersom jag möter många unga i mitt jobb ser jag hur viktigt det är att unga får möjlighet att prata om vad som händer på nätet. Sen jag kom i kontakt med Caroline Engvall för ungefär fem år sedan öppnade sig en ny värld för mig. Jag hade inte tidigare kunskap om hur förövare arbetade på nätet. Att få följa Caroline har gett mig värdefulla verktyg som har gjort att jag har kunnat prata med de ungdomar jag mött i mitt jobb på ett annat sett och fått livsviktiga berättelser till mig om vad deras mående egentligen handlar om. Därför tycker jag att det känns otroligt värdefullt att få vara med i Safe selfie academy och sprida kunskapen vidare.

Vad är ditt viktigaste budskap på Safe selfie academy?
- Att se tecken, våga fråga, orka lyssna tillräckligt för att kunna SLUSSA VIDARE till en trygg vuxen eller professionell verksamhet. Det handlar inte om att du som ambassadör ska ta på dig en roll där den utsatta ska bearbeta sina upplevelser, det ska vuxna och professionella göra. Men - du kan vara en avgörande person att få berättelsen till dig så att den som varit utsatt kan få hjälp. För att ta hand om sig själv är det viktigt att vara medveten vad som händer inom en och det kan man ta hand om både genom att prata med en vuxen men också genom rörelse och pulshöjande fysisk aktivitet.

Hur kan man ändra tillstånd med hjälp av rörelse - och varför kan det vara viktigt?
- Jag är väldigt glad att vi pratar om något så viktigt som rörelseglädje. När vi sitter still länge "stänger kroppen av", jag vet många gånger jag stängt dörren när jag gått från jobbet och det känt som att jag är så trött att det inte finns något annat alternativ än att gå hem och lägga mig i soffan. Men efter nästan 38 års erfarenhet av vad fysisk aktivitet gör med mig väljer jag alltid träningen och helt plötsligt har jag gått från dödstrött till i de allra flesta fall lyckokickad. Rörelse är ett verktyg jag använder när jag "kör fast" på jobbet och hjärnan känns grötig. Då tar jag en rask promenad, eller kör några snabba rörelser och så funkar hjärnan bättre igen. Detta kan med fördel även användas när man kör fast mentalt och fastnar i negativa tankar. Mitt allra bästa tips är då att addera medryckande musik till de pulshöjande rörelserna för att bryta tankarna som trycker ner en.
Det finns många studier som visar på att pulshöjande träning är bra för vår hjärna, där till exempel 45 minuter, tre gånger i veckan, efter sex veckor, ska ge lika bra effekt mot depression som antidepressiva piller. Men pulshöjande träningar har många fler effekter än så, läs eller lyssna gärna på boken "Hjärnstark" av Anders Hansen om varför pulshöjande aktivitet är så viktigt för hjärnan.




Följ på instagram